عیوب ریخته گری

عیوب ریخته گری

در این مقاله ، در مورد فرآیند کار ریخته گری ، عیوب ریخته گری و اصطلاحات اصلی ریخته گری خواهیم آموخت. ریخته‌ گری به عنوان یک فرآیند تولیدی تعریف می‌ شود که در آن ، فلز مذاب به صورت خالص (یاهر نوع مواد اولیه ریخته گری دیگر) در قالب یا حفره‌ ای به شکل دلخواه در می‌ آید و اجازه می‌ دهد تا جامد شود که شکلی از پیش تعریف شده را تشکیل دهد. هزینه ابزار بالا و زمان راه اندازی طولانی ، یکی از مهمترین عیوب ریخته گری به شمار می رود. ذوب کردن فلزات سخت و تبدیل آن به شکل دلخواه ، پروسه بسیار زمان بر و پرهزینه ای است. فرآیند ریخته گری دائمی ، محدود به ریخته گری های کوچکتر است. از دیگر عیوب ریخته گری ، می توان به هزینه بالای ابزارآلات اشاره کرد. این فرآیند ، به طور گسترده برای ساخت قطعات پیچیده ای که توسط فرآیند های دیگر ساخته نمی شوند ، استفاده می شود اما عیوب و مشکلات مربوط به خود را دارد. 

 

 

 

 

 

 

 

ریخته گری ماسه ای چیست ؟ 

 

 

 

 

ریخته گری ماسه ای چیست ؟ همانطور که از نام آن پیداست ، از قالب ماسه ای به عنوان قالب اصلی استفاده می شود و محلول فلزی ریخته می شود تا ریخته گری مورد نظر را تشکیل دهد. در حال حاضر با این روش می توان آهن ، فولاد و بسیاری از فلزات غیرآهنی را به دست آورد. مزایای این روش عبارت است از ؛ قیمت مواد پایین ، دسترسی آسان ، سازگاری و طیف وسیعی از کاربردها ، خواه تولید تکی باشد یا در مقیاس بزرگ. ریخته گری فلز که به نام ریخته گری تحت فشار نیز شناخته می شود ؛ بر خلاف ریخته گری شن و ماسه که از قالب فلزی استفاده می کند ، این قالب را می توان صدها بار مورد استفاده مجدد قرار داد. با این حال عیوب ریخته گری ماسه ای ، شامل محدودیت های خاصی مانند وزن ، شکل و ضخامت ریخته گری می باشد. ریخته گری های تولید شده از نوع فلزی دارای خواص مکانیکی بالاتری نسبت به ریخته گری شن و ماسه هستند. 

 

 

 

 

بیشتر بدانید : ماسه ریخته گری 

 

 

 

 

مهمترین معایب ریخته گری 

 

 

 

 

هزینه ساخت نوع فلز بالا است. نوع فلزی هوابند است و هیچ عقب نشینی ندارد ؛ بنابراین ممکن است باعث نقص هایی مانند شستشوی ناکافی ریخته گری ، ترک خوردگی یا قطعات چدن سفید شود. در طول ریخته گری فلز ؛ دمای کار قالب ، دمای ریخته‌ گری و سرعت ریخته‌ گری آلیاژ ، مدت زمانی که ریخته‌ گری در قالب می‌ ماند و پوشش مورد استفاده ، به کیفیت ریخته‌ گری حساس است و نیاز به کنترل دقیق دارد. بنابراین ، هنگام تصمیم گیری برای استفاده از ریخته گری فلز ، عوامل زیر باید در نظر گرفته شود ؛ شکل و وزن ریخته گری و اندازه دسته کافی ، باید در نظر گرفته شود. از مهمترین معایب ریخته گری شامل ؛ پردازش قالب فلزی دشوار است ، چرخه ساخت و تنظیم طولانی است و سرمایه گذاری یک بار مصرف زیاد است. امکان تولید ریخته گری های بزرگ وجود ندارد (چون قالب فلزی بیش از حد حجیم است و زمان پر شدن مایع فلزی طولانی است) ؛ چرا که شکل ریخته گری نباید خیلی پیچیده باشد. 

 

 

 

 

مراحل فرآیند ریخته گری

 

 

 

 

قالب فلزی دارای نفوذپذیری گاز ضعیفی است که به راحتی باعث ایجاد عیوب ریخته گری مانند کوتاه مدت و بسته شدن سرد می شود. انواع مختلفی از ریخته گری وجود دارد که متفاوت عمل می کند ؛ اما مراحل فرآیند ریخته گری شامل موارد زیر است. ابتدا فلز در یک کوره مناسب ذوب می شود و فلز مذاب ، داخل یک حفره از پیش تعریف شده ریخته می شود. فلز مذاب ، اجازه می دهد تا با سرعت سرد شدن دلخواه جامد شود. قسمت ریختگی را از قالب خارج کنید و آن را برای فرآیند های بعدی مانند ماشینکاری ، پرداخت سطح و غیره تمیز کنید. ریخته گری ، دارای مزایای زیر نسبت به سایر فرایند های تولیدی دیگر است. می تواند هر ساختار پیچیده ای را از نظر اقتصادی ایجاد کند ؛ اندازه جسم برای ریخته گری مهم نیست ؛ اجسام ریخته گری دارای مقاومت فشاری بالایی هستند ؛ تمام ساختارهای ساخته شده توسط ریخته گری دارای طیف گسترده ای از خواص هستند که می تواند یک شی دقیق را ایجاد کند ؛ به طور کلی تمام مواد را می توان ریخته گری کرد. 

 

 

 

 

درک اصول اولیه ریخته گری

 

 

 

 

در کنار تمام مزایای ذکر شده در مورد انواع روش های ریخته گری ، این شیوه دارای معایبی نیز می باشد. این روش ، سطح ضعیفی را ارائه می دهد و بیشتر به عملیات پرداخت سطح نیاز دارد. ریخته گری در مقایسه با آهنگری ، استحکام کمتری را ایجاد کرده و برای تولید انبوه به صرفه نیست. ریخته گری مفهوم پیچیده ای است ؛ بنابراین قبل از اینکه بتوانید به معایب آن نگاه کنید ، درک اصول اولیه ریخته گری ضروری است. بسیاری از انواع فرآیندهای ریخته گری ، به مواد مورد نظر بستگی دارد. برخی از این تکنیک ها عبارتند از ریخته گری شن و ماسه ، ریخته گری دقیق ، ریخته گری تحت فشار و ریخته گری در قالب فلز. خطر و ریسک بالا ، یکی از معایب ریخته گری فلز است. افرادی که درگیر این فرآیند صنعتی هستند ، باید بسیار آموزش دیده باشند و تا در هنگام وقوع حوادث ، بهترین اقدام را انجام دهند. فلز مذاب می تواند به دمای بیش از 1000 درجه فارنهایت برسد ، بنابراین یک اشتباه کوچک یا خرابی تجهیزات می تواند منجر به آسیب جدی یا مرگ شود.

 

 

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری

 

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر