ریخته گری چیست

ریخته گری چیست

آیا تا به حال با خود پرسیده اید که ریخته گری چیست و چه کاربرد هایی در زندگی ما دارد ؟ در این مقاله قصد داریم تا در مورد صنعت ریخته گری و نقش آن در زندگی روزمره توضیح دهیم. ریخته گری ، یک فرآیند تولیدی است که در آن معمولاً یک ماده مایع در قالبی که حاوی یک حفره توخالی به شکل دلخواه است ، ریخته می شود و سپس اجازه می دهد تا جامد شود. به عمل شکل دادن و جامد کردن مواد مختلف را ریخته گری گفته می شود و دارای انواع بسیار متنوعی است. قسمت جامد شده ، به عنوان ریخته گری شناخته می شود که برای تکمیل فرآیند از قالب خارج می شود یا شکسته می شود. مواد اولیه ریخته گری معمولاً فلزات یا مواد مختلف زمان گیر هستند که پس از اختلاط دو یا چند جزء با یکدیگر عمل می کنند ؛ به عنوان مثال ، می توان به اپوکسی ، بتن ، گچ و خاک رس اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روشها و تاریخچه این هنر ، به خواندن ادامه دهید.

 

 

ریخته گری برای چه موادی استفاده می شود ؟

 

 

صنعت ریخته گری را نمی توان برای تمامی مواد و عناصر استفاده کرد ؛ پس با این اوصاف ، ریخته گری برای چه موادی استفاده می شود ؟ ریخته گری اغلب برای ساختن اشکال پیچیده ای استفاده می شود که ساختن آنها با روش های دیگر ، دشوار یا غیراقتصادی است. تجهیزات سنگین مانند تخت‌ های ماشین ابزار ، ملخ‌ های کشتی و غیره را می‌ توان به‌ راحتی در اندازه‌ ها و ابعاد مورد نیاز ریخته شود ؛ نه اینکه با اتصال چند قطعه کوچک ساخته شوند. در طول تاریخ ؛ ریخته گری فلز برای ساخت ابزار ، سلاح و اشیاء مذهبی استفاده شده است. امروزه نیز از این صنعت ، برای ساخت و طراحی انواع قطعات فلزی مختلف استفاده می شود. از قطعات مربوط به دستگاه های صنعتی گرفته تا قطعات و سخت افزار های مهم کشتی و دیگر صنایع قابل توجه. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد انواع روش های ریخته گری و تاریخچه این هنر ، به خواندن ادامه این مقاله ادامه دهید.

 

تاریخچه ریخته گری فلز و توسعه آن

 

تاریخچه ریخته گری فلز و توسعه آن را می توان به جنوب آسیا (چین ، هند ، پاکستان و غیره) ردیابی کرد. سنت‌ ها و مذاهب جنوب آسیا به شدت بر مجسمه‌ و مجسمه‌ سازی تکیه داشتند. این اقلام ، اغلب از آلیاژ مس پوشیده شده با سرب ساخته می شدند. از ابتدای متالورژی ، اکثر ریخته گری ها قالب های ساده یک تا دو تکه ای بودند که از سنگ یا سرامیک ساخته می شدند. با این حال ، شواهدی از ریخته گری موم گم شده در بسیاری از تمدن های باستانی وجود دارد.دختر رقصنده موهنجودارو ، از فرآیند موم گم شده در بین النهرین باستان سرچشمه گرفته است. اولین نمونه های ریخته گری شناخته شده در پرونده باستان شناسی جهانی ، در قالب های سنگ باز ساخته شده اند. روش قالب گیری مستقیم ، مستلزم آن است که صنعتگران از سطح فنی بسیار بالایی برخوردار باشند ؛ در غیر این صورت ، نمی توان کیفیت مناسب ریخته گری را تضمین کرد.

روش ریخته گری فلزات

مورخان ، درباره منشا توسعه توپ بحث می کنند ؛ اما بیشتر شواهد به ترکیه و آسیای مرکزی در قرن 18 و 19 اشاره می کنند. فرآیند ریخته‌ گری یک توپ ، کمی پیچیده‌ است ؛ قالبی که خاک رس در اطراف آن قالب‌ گیری شده و سپس در یک گودال ریخته‌ گری مونتاژ می‌ شود و شامل اتصال ریخته‌ گری با نوارهای آهنی می باشد. در روش ریخته گری فلزات ، فلز را حرارت می دهند تا مایع شود و سپس در قالب می ریزند. قالب یک حفره توخالی است که شکل مورد نظر را در بر می گیرد ؛ اما قالب شامل رانرها و رایزرهایی نیز می شود که فلز را قادر می سازد تا قالب را پر کند. سپس قالب و فلز سرد می شوند تا فلز جامد شود و قسمت جامد شده (ریخته گری) از قالب بازیابی می شود. عملیات ریخته گری ، یکی از قدیمی ترین روشهای بشر برای ساخت انواع قطعات با شکل های مختلف بوده است ؛ از اشکل کروی و دایره ای گرفته تا دیگر اشکال هندسی.

موارد استفاده از صنعت ریخته گری

ریخته گری رزین گچ و سایر مواد پخت شیمیایی مانند بتن و رزین پلاستیکی ، ممکن است با استفاده از قالب‌ های زباله یکبار مصرف انجام شود ؛ مانند قالب‌ های چند منظوره ساخته شده از قطعات سخت و یا مواد انعطاف‌ پذیری مانند لاستیک لاتکس (که به نوبه خود توسط یک قالب بیرونی پشتیبانی می شود). هنگام ریخته گری گچ یا بتن ، سطح مواد صاف و فاقد شفافیت بوده و اغلب این روش ها ، به صورت موضعی و بر روی سطح اعمال می شود. به عنوان مثال ، می توان از رنگ آمیزی و حکاکی به گونه ای استفاده کرد که ظاهر فلز یا سنگ را بدهد. متناوباً ، این ماده در فرآیند ریخته‌ گری اولیه خود تغییر یافته و ممکن است حاوی ماسه‌ های رنگی باشد تا ظاهری سنگی را ایجاد کند. با ریخته‌ گری بتن به جای گچ ، می‌ توان انواع مجسمه‌ ها ، فواره‌ ها یا صندلی‌ هایی برای استفاده در فضای باز را ایجاد کرد. موارد استفاده از صنعت ریخته گری ، بسیار متنوع و گسترده می باشد ؛ به طوری می توان از آن در صنایع مختلفی مثل مجسمه سازی و حتی ساخت قطعات کشتی بهره برد.

 

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری

 

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر