ریخته گری ریژه

ریخته گری ریژه

هنگام انتخاب فرایند مناسب برای تولید یک جزء فلزی ، به احتمال زیاد با طیف خیره کننده ای از روش های تولید مواجه خواهد شد. ریخته گری و آهنگری ، رایج ترین فرآیند فلزکاری برای محصولات فولادی و آهنی است. هر روش تولید فلز ، مزایا ، معایب ، قابلیت ها و پیامد های خود را ارائه می دهد. در این مقاله ، ریخته گری ریژه و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد تا به تعیین مناسب‌ ترین روش برای پروژه آینده شما کمک کنیم. ریخته گری ریژه چگونه کار می کند ؟ ریخته گری ریژه که به آن ریخته گری گرانشی یا GDC نیز می گویند ؛ یک فرآیند تولید فلز قابل تکرار است که در آن فلز غیر آهنی مایع یا مذاب در قالب دائمی یا قالب فولادی ریخته می شود. چیزی که این فرآیند را منحصر به فرد می کند این است که گرانش ؛ به جای فشار زیاد ، فلز را قادر می سازد تا قالب را پر کند. ریخته گری ریژه ، یکی از پرکاربردترین و بهترین روشهای صنعتی جهت تولید قطعات فلزی می باشد.

 

 

 

مراحل اصلی روند ریخته گری

 

مراحل اصلی روند ریخته گری ریژه یا GDC شامل ؛ یک عامل رهاسازی روی قالب اعمال می شود. فلز مذاب با دست و با استفاده از ملاقه فولادی یا با دستگاه داخل ابزار ریخته می شود. پس از خنک شدن قطعه ، قالب به صورت دستی یا مکانیکی باز شده و قطعه خارج می شود. زمان استفاده از ریخته گری ریژه ، معمولاً برای تولید قطعات بزرگ‌ تر ، ضخیم‌ تر یا سنگین‌ تر، از جمله آج‌ های پله برقی ، چرخ‌ ها و پایه‌ های خودرو استفاده می‌ شود. ریخته گری ریژه می تواند دیوارهای نازک تری نسبت به ریخته گری شن و ماسه ایجاد کرده و طرح های پیچیده را می توان به راحتی تولید کرد. با استفاده از این روش ، هزینه ابزار کمتر نسبت به سایر فرآیندها ، زمان تولید سریعتر و فرآیند تکرار پذیر را می توانید تجربه کنید. به طور خلاصه ؛ ریخته گری ریژه ، یک فرآیند تولید است که در آن شمش های فلزی با استفاده از نیروهای فشاری موضعی از یک چکش یا قالب گرم می شوند و شکل می گیرند.

 

ریخته گری ریژه

 

تفاوت ریخته گری ریژه و آهنگری

 

ترکیب انرژی حرارتی و مکانیکی ، باعث می شود که ماده در حالت جامد تغییر شکل دهد. تفاوت اصلی بین این دو فرآیند ، حالت اولیه ماده (جامد در مقابل مایع) است. فولاد آهنگری ، به طور کلی قوی تر و قابل اعتماد تر از فولاد ریخته گری است ؛ زیرا جریان دانه های فولاد تغییر می کند و با شکل قطعه مطابقت دارد. نمونه هایی از قطعات آهنگری شامل چرخ فلایویل ها ، بست ها ، بلبرینگ ها و اجزای قطار قدرت می باشد. یکی از مزایای اصلی این روش ، یکنواختی ترکیب دانه است. حرارت دادن و شکل دادن به فلز ، در واقع باعث تبلور مجدد مواد و پالایش دانه های آن می شود. این تغییرات ، خواص مکانیکی فلز را بهبود بخشیده و به آن اجازه می دهد تا فشار و ضربه بیشتری را تحمل کند و استحکام برشی بیشتری داشته باشد. تفاوت ریخته گری ریژه و آهنگری بسیار ساده می باشد. کافیست که به نیازهای صنعتی خود توجه کرده و بهترین روش را انتخاب نمایید.

 

 

 

 

 

مزایای ریخته گری ریژه

 

ریخته گری ریژه ، یکی از قدیمی ترین فرآیندهای شناخته شده برای ساخت فلزات و آلیاژهای فلزی است. این روش شامل ریختن فلز مذاب به داخل قالب تحت نیروی گرانش و بدون استفاده از گازهای تحت فشار ، خلاء یا نیروی گریز از مرکز است. قالب‌ های کوچکی که برای این مدل ریخته‌ گری استفاده می‌ شوند ؛ معمولاً از ماسه ، سنگ توفا ، کاتر و همچنین زغال چوب و گچ ساخته می‌ شوند ، زیرا این مواد معمولاً به راحتی شکل می‌گیرند (برخلاف آهن یا فولاد). این روش ، مزایا و فواید چشمگیری دارد که آن را تبدیل به یکی از بهترین روشهای تولید قطعات فلزی در صنعت کرده است. برای اطلاع از مزایای ریخته گری ریژه ، به موارد زیر توجه نمایید.

 

  1. یکپارچگی ساختاری محصول نهایی ، از نظر مکانیکی قوی و بادوام است.
  2. قطعات می توانند ضربه بیشتری را نسبت به قطعات ریخته گری تحمل کنند.
  3. کاهش نیاز به پرداخت سطح برای دستیابی به استحکام مواد
  4. کاهش هزینه های مواد کاهش الزامات کنترل فرآیند و بازرسی

ریخته گری ریژه

 

 

کاربرد ریخته گری ریژه در صنایع

 

هنگامی که قالب ها در ریخته گری ریژه ، به طور ناگهانی در معرض دمای بالا قرار می گیرند (بر خلاف شیشه ، چوب یا پلاستیک) ، به راحتی تغییر شکل نمی دهند (برخلاف سیلیکون) و به طور گسترده در دسترس هستند. ریخته گری ریژه ، یکی از اولین فرآیندهایی بود که برای ریخته گری فلز و آلیاژ سبک اختراع شد. در این فرآیند که می تواند کاملاً خودکار باشد ، فلز مذاب مستقیماً از ملاقه به قالب نیمه دائمی یا دائمی ریخته می شود. هدف ، پر کردن قالب با حداقل تلاطم از طریق یک یا چند کانال برای کاهش اکسیداسیون و کف است. این امر ، تخلخل و آخال ها را به حداقل می رساند و ویژگی های بهینه فلز را در ریخته گری نهایی می دهد. یکی از مزایای ریخته گری گرانشی ریژه ، این است که می تواند ریخته گری متراکم و با کیفیت بالا با ویژگی های مکانیکی عالی مانند استحکام و سفتی را تولید کند. تمامی این موارد ، کاربرد ریخته گری ریژه در صنایع مختلفی همچون خودرو (سیستم ترمز و اجزای تعلیق) بسیار مناسب می کند.

 

 

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری

 

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر