حوادث ریخته گری

حوادث ریخته گری

ریخته‌ گری فلزات ، یکی از ستون‌ های تولید در کشور ما می باشد که برای نزدیک به هزاران کارگر شغل ایجاد کرده است. ریخته گری فلز در انواع محصولات از جمله اتومبیل ، قطار ، کامیون ، تجهیزات پزشکی ، لوازم خانگی و اسباب بازی ها یافت می شود. حدود 90 درصد از کالاهای بادوام جهان ، شامل قطعاتی است که با استفاده از ریخته گری فلزی ساخته شده اند. با این حال ، کارگران در ریخته‌ گری‌ های فلزی با خطرات زیادی در حین کار مواجه هستند. این روش ، علاوه بر مزایا و کاربردهای فراوانی که دارد ؛ ممکن است دارای مضراتی نیز باشد. بنابراین ، نباید حوادث ریخته گری را فراموش کرد. کارگران اغلب به دلیل بی احتیاطی خود ، ممکن است در معرض خطر های متفاوتی باشند. با این حال ، مطالعات نشان داده است که ابزار ، ماشین آلات و تجهیزات و فرآیند های معیوب ، باعث بسیاری از حوادث ریخته گری فلز می شود. برای جلوگیری از این حوادث چه کنیم و این حوادث شامل چه مواردی می شود ؟

حوادث ریخته گری

 

 

 

رعایت ایمنی در ریخته گری فلز

 

ریخته گری فلز یک فرایند چند مرحله ای است که شامل ریختن فلز مذاب در قالب برای ایجاد شکل دلخواه است. پس از ریختن فلز مذاب ، فرآیند معمولاً شامل مراحلی برای جابجایی شن ، خنک‌ سازی ، تکان دادن ، تمیز کردن و نهایی سازی است. امروزه بیش از ۲۰۰ تاسیسات ریخته گری فلز در سراسر کشور وجود دارد. بسیاری از این تسهیلات ، مشاغل کوچکی هستند که کمتر از 100 نفر را استخدام می کنند. صنعت ریخته‌ گری فلز ، تا حد زیادی به رشد خود ادامه می‌ دهد ؛ زیرا الزامات بهره‌ وری انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ ای در صنعت خودرو ، نیاز به انواع جدیدی از ریخته‌ گری‌ های سبک وزن دارد. با این حال ، اطمینان از رعایت ایمنی در ریخته گری فلز مهم است. برای جلوگیری از خطرات رایج ریخته گری فلز ، باید یک سری از نکات ایمنی و موارد ضروری را رعایت کنید. شواهد نشان داده است که در صورت رعایت نکات ایمنی ، شانس این خطرات به حداقل می رسد.

 

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)

 

انواع مختلفی از مشاغل در هر ریخته گری وجود دارد ؛ از جمله هسته ساز ، قالب ساز ، برق کار و سایر کارگرانی که در ریختن ، تمیز کردن و تکمیل ریخته گری فلز نقش دارند. بسیاری از خطرات در ریخته گری فلز ، مختص کار کارگر است. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، خطرات کارهای ریخته گری فلز ممکن است شامل موارد زیر باشد ؛ مواد شیمیایی و حلال ها ؛ قلیاها ، مواد شوینده و سایر مواد مورد استفاده در ریخته گری فلزات ، در صورت قرار گرفتن در معرض پوست می توانند باعث سوختگی جدی یا درماتیت شوند. دود ؛ فلز مذاب می تواند بخارات سمی با ذرات بسیار ریز تولید کند که می تواند به اعماق ریه ها نفوذ کند. اگر این دودها حاوی آلومینیوم ، کادمیوم ، مس ، آهن ، نقره ، روی یا سایر فلزات باشند ؛ کارگران مجموعه ممکن است با تب فلز مذاب روبرو شوند. دودهای حاصل از فوم استایروفوم یا پلی اورتان ، همچنین می توانند مونوکسید کربن ، سیانید هیدروژن و سایر گازهای سمی تولید کنند.

 

 

 

خطرات ریخته گری انواع فلزات

 

جابجایی شن و ماسه ، باعث ایجاد شرایط گرد و غبار خطرناک در محل کار می شود. ذرات ریز و دندانه دار آزبست ، پنبه و سیلیس  ، در ریه ها گیر شده و نمی توان آنها را خارج کرد و باعث ایجاد اسکار می شود. این وضعیت ، تنفس را دشوار می کند و در نهایت به قلب آسیب می رساند. ریخته‌ گری‌ ها اغلب از تعدادی دستگاه الکتریکی استفاده می‌ کنند که نیاز به فیوز و سیم‌ کشی مناسب دارد و ممکن است به مرور زمان خراب شود. برق گرفتگی در هنگام استفاده از کوره برقی نیز یک خطر بزرگ است. ریخته گری فلز ، ممکن است شامل استفاده از مشعل ها ، گازها ، فلزات داغ و کوره ها باشد که خطر انفجار یا آتش سوزی را ایجاد می کند. گرمای شدید مورد نیاز برای ذوب فلز ، ممکن است به طور غیرمنتظره ای واکنش های شیمیایی دیگر را شروع یا تسریع کند و باعث حادثه شود. تمامی موارد فوق ، از جمله خطرات ریخته گری انواع فلزات می باشد.

قالب ریخته گری

 

 

 

انواع آسیب های جدی در ریخته گری‌‌

 

برخی از کارگران به کار در گرمای شدید عادت می‌ کنند ؛ با این حال ، کار در محیط‌ های با دمای بالا خطرات جدی برای سلامتی دارد از جمله افزایش اضطراب و از دست دادن تمرکز. فلز مذاب و سطوح داغ ، خطراتی را برای کارگران ایجاد می کند که ممکن است به طور تصادفی دچار سوختگی شوند. سطوح خطرناک صدای بیش از 105 دسی بل ، ممکن است در ریخته گری با کوره های غلتشی یا ماشین های مدل سازی یا در عملیات هایی که شامل تکان دادن شن یا سنگ زنی است تولید شود. اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز که اغلب در ریخته گری وجود دارد ، می تواند به چشم آسیب برساند. هر شغلی که نیاز به حرکات تکراری داشته باشد ، می تواند باعث آسیب عصبی شده و منجر به سندرم تونل کارپال یا سایر شرایط دردناک دیگر شود. در این مقاله ، انواع آسیب های جدی در ریخته گری‌‌ را باهم مرور کردیم ؛ اما چه راه حل ها و نکاتی را برای جلوگیری از این اتفاقات پیشنهاد می کنید ؟

 

 

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری

 

فرو آلیاز ها

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر