شانه فک

شانه فک یکی از اجزای اصلی سنگ شکن فکی است که وظیفه خردایش سنگ ها را بر عهده دارد. شانه فک از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است. شانه فک ثابت در قسمت پایین دستگاه قرار دارد و شانه فک متحرک توسط یک سیستم مکانیکی به شانه فک ثابت متصل شده است.

شانه فک ثابت معمولاً از جنس فولاد منگنزی یا فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته می شود. این جنس ها دارای مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی هستند. شانه فک متحرک نیز معمولاً از جنس فولاد منگنزی ساخته می شود.

شانه فک ها با حرکت به سمت یکدیگر، سنگ ها را خرد می کنند. فاصله بین شانه فک ثابت و متحرک تعیین کننده اندازه سنگ های خرد شده است.

شانه فک ها یکی از قطعات پرکاربرد و مهم سنگ شکن فکی هستند و به طور مداوم در معرض سایش و خوردگی قرار دارند. بنابراین، لازم است که به طور منظم از نظر سایش و خوردگی بررسی شوند و در صورت نیاز تعویض شوند.

در اینجا برخی از عواملی که بر طول عمر شانه فک ها تأثیر می گذارند، آورده شده است:

  • جنس شانه فک ها: جنس شانه فک ها باید با توجه به نوع و سختی سنگ های ورودی انتخاب شود.
  • فاصله بین شانه فک ها: فاصله بین شانه فک ها باید به طور منظم تنظیم شود تا از خردایش بیش از حد سنگ ها جلوگیری شود.
  • نحوه استفاده از سنگ شکن: نحوه استفاده از سنگ شکن نیز بر طول عمر شانه فک ها تأثیر می گذارد. برای مثال، پر کردن بیش از حد سنگ شکن یا استفاده از سنگ های بیش از حد سخت، باعث سایش سریع شانه فک ها می شود.

با رعایت نکات بالا می توان از سایش و خوردگی شانه فک ها جلوگیری کرد و طول عمر آنها را افزایش داد.

جهت تولید خاک، سیمان و ماسه یک قلوه سنگ باید طی چند مرحله از چندین دستگاه سنگ شکن عبور کند، تا مصالح مورد نظر ما تولید شود. از این رو بهتر است، با تک تک دستگاه های سنگ شکن و قطعات اصلی آن آشنا شویم. ابتدا باید بدانیم، که شکستن سنگ ها، طی سه مرحله توسط سه دستگاه سنگ شکن انجام می شود. از این رو پس از استخراج قلوه سنگ ها، آن ها را وارد دستگاه سنگ شکن اولیه می کنند، تا قلوه سنگ به قطعات کوچکتری تقسیم شود. در مرحله اول برای قطعه قطعه کردن سنگ ها آن ها را درون سنگ شکن های فکی و سنگ شکن ژیراتوری قرار می دهند. از مزایای مهم سنگ شکن های فکی می توان به خردایش سنگ های معدنی و تبدیل آن ها به ذرات ریز شن و ماسه اشاره کرد. از دیگر ویژگی های ظاهری سنگ شکن فکی می توان به، داشتن دو صفحه فکی مانند اشاره کرد. این صفحات فکی مانند، مشابه فک حیوانات است، که برای وارد کردن قلوه سنگ ها به داخل خود، باز و بسته می شود. در این نوع سنگ شکن ها، از دو شانه فک استفاده شده است. این شانه ها، به صورت شانه فک ثابت و شانه فک متحرک درون دستگاه های سنگ شکن فکی قابل استفاده است. استفاده از فک بند، جهت سفت کردن شانه های فک در دستگاه های سنگ شکن بسیار ضروری است. چراکه فک بندها، سبب استقرار درست و دقیق شانه های فک در جایگاه خود می شوند. 

شانه فک
توضیحات تکمیلی محصول

شانه فک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

شانه فک یکی از قطعات مهم در تشکیل سنگ شکن فکی می باشد که به صورت ریخته گری مولیدم و منگنزی ساخته می شود.این قطعه باعث می شود که سنگ دانه بسیار ریز شوند و نوع مواد تشکیل دهنده درصد مولیدم و منگنز تاثیر بسیار زیادی برای عمر مفید این شانه های فک داشته باشد. در ادامه می خواهیم در مورد انواع شانه های فک و اینکه چه کاربردهای دارد بپردازیم.

 

شانه-فک

شانه فک ثابت 

فک ثابت در سنگ شکن فکی به عنوان فک ثابت به همراه  فک متحرک باعث می شود که سنگ ها را خرد کند . این سنگ شکن فک ثابت این قابلیت را دارا است که برای انواع سنگ شکن های فکی عمل کند. جنس این نوع سنگ ها شکن های ثابت براساس وضعیت سایش و سختی مواد و براساس سفارش مشتری ها می تواند مختلف باشد . می توان جنس این سنگ شکن فکی ثابت را از نوع نایهارد، منگنزدار و یا منگنز مولیبدن دار  ساخت.

شانه فک متحرک

شانه های فک متحرک با یک نوار تسمه و پولی به شفت الکتروموتور سنگ شکن فکی وصل می شود و با کار کردن الکتروموتور نیرو به شانه های فک متحرک منتقل می شود. فک متحرک به سمت شانه ثابت  حرکت کرده  باعث می شود عمل خرد شدن سنگ ها صورت بگیرد. عمل خرد کردن سنگ ها فقط در حالت رفت انجام می شود  در مرحله برگشت نیرو برای خرد کردن سنگ ها ذخیره می شود. فاصله دهانه مابین شانه های فک متحرک وشانه های فک ثابت اندازه محصول تولیدی را مشخص میکند و در صورتی که جنس خوراک یا همان سنگ ورودی سخت باشد عمل خرد کردن در چند مرحله انجام می گیرد و در مرحله نخست محصول با سایز بالا خرد می شود و با تنظیم کردن دهانه مابین فک متحرک و فک ثابت خوراک دوباره به سنگ شکن تزریق می شود و سایز پایین تر می شود.

شانه فک منگنزی

این شانه ها معمولا ثابت هستند فقط براساس این که مشتری چ هنوع شانه فکی مورد نیازش می باشد از نوع و جنس خاصی برای شانه های فکی استفاده می شود. شانه های فکی منگنزی همان عمل خردایش سنگ ها را انجام می دهند. این نوع شانه ها از جنس فولاد منگنز هستند.

شانه فک منگنزی مولیبدن دار

با استفاده کردن از فک ثابت با جنس فولاد منگنزی مولیبدن دار علاوه براین که طول عمر دستگاه را بالا می برد باعث می شود که به راحتی مواد ورودی سخت مانند سنگ آهن وکلینگر و غیره را خرد کند. با استفاده از این دستگاه ها شما به سرعت می توانید یک سنگ را خرد کنید. از مزیت های دستگاه سنگ شکن فکی سرعت تولید بالا می باشد و همین دلیل باعث فرسودگی شانه فکی ثابت و فکی متحرک می شود به همین دلیل فک ثابت جز قطعات مصرفی سنگ شکن فکی می باشد.

شانه فک 80×55 

برای استفاده حداکثر از این دستگاه شما باید سنگی با اندازه ورودی کمتر از 520 میلی متر را درون آن قرار بدهید . در حالت عالی این دستگاه چیزی حدود 100 تن ، سنگ در ساعت می تواند تولید کند. اندازه بار خروجی این دستگاه نیز تقریبا 160 میلی متر می باشد که بهتر است بعد از سنگ شکن چکشی مدل اچ اس 7 قرار بگیرد.

شانه فک 65×45

ظرفیت تولید سنگ این دستگاه چیزی حدود 50 تن در ساعت می باشد و بزرگترین اندازه بار ورودی این دستگاه نیز 38 سانتی متر می باشد. بار خروجی این دستگاه نیز چیزی حدود 10 سانتی متر می باشد . این دستگاهها معمولا درای دینام و شاسی هسنمد و قدرت الکترومترو آن ها نیز چیزی حدودی 30 کیلووات می باشد.این شانه ها معمولا از جنس منگنز ساخته شده اند.

شانه فک 60×40

فک ۶۰×۴۰ توگل بلند می باشد که از خفگی در هنگام کار جلوگیری می کند. اندازه ورودی این سنگ شکن معمولا بین 800*100 می باشد  این سنگ شکن راندمان بسیار بالایی دارد و به راحتی می توان را کنترل کرد.

شانه فک 30×90

این شانه های ثابت از جنس فولا منگنز هستند و هم چنین از منگنز مولیبدن دار نیز استفاده می کنند. نوع طراحی این شانه های فکی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و در هنگام خرید این شانه هاباید به آن نیز توجه لازم را داشته باشید.

شانه فک 110×90

این سنگ شکن ۱۱۰×۹۰ از جنس فولاد منگنزی می بشد هم چنین در آن از فولاد منگنزی مولیبدن دار با وزن تقریبی 2150 کیلوگرم تولید می شود. معمولا این قطعات ثابت از متحرک باید در زمان طولانی تر تعویض شود . اگر بخواهیم برای این موضوع نسبت در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که یک به دو می باشد یعنی در سری دوم تعویض ثابت متحرک باید تعویض شود.

آشنایی با شانه فک 100×120

این سنگ شکن بسیار راندمان خوبی دارا می باشد و دارای پیچ تنظیم دهانه ورودی است که به راحتی می توان سنگ های ورودی را کنترل کرد تا تولید بالایی نیز در پی داشته باشد.

شانه فک 110×90

این نوع سنگ شکن نسبت به سایر سمگ شکن ها قیمت بالاتری دارا است و برای شروع کار در معادن به صرفه نمی باشد. این سنگ شکن ها استحکام بالایی دارند . ضخامت ورقه بدنه نیز 65 میلی متر می باشد و حدود 26 تن نیز وزن دارد.

عملکرد شانه فک ثابت و متحرک در دستگاه های سنگ شکن فکی به چه صورت است؟

در دستگاه های سنگ شکن فکی، شانه های فک ثابت و متحرک، باید سنگ ها را بین شانه ثابت و متحرک قرار دهند، و پس از حرکت دادن آن ها ، در دستگاه های سنگ شکن فکی، سنگ ها را قطعه قطعه کنند. از این رو شانه فک ثابت، در جای خود ساکن و بدون حرکت بوده، و شانه فک متحرک می تواند قطعه سنگ را روی شانه فک ثابت، بسابد و خرد کند. به بیان ساده تر شانه های فکی ثابت و متحرک با خرد کردن سنگ ها، و کوچک کردن قطعات آن، سنگ ها را برای رفت به مرحله بعد که چکش های فکی ثابت و چکش فکی متحرک است، آماده می کنند، تا سنگ ها در آن مرحله خرد شوند. شانه فک منگنزی ، شانه فک منگنزی مولیبدن دار ویژه و شانه فک ۸۰×۵۵ از انواع پر کاربرد و پر طرفدار در بین شانه های فک شناخته شده است. شانه های فک باید از جنس فولاد ساخته شوند، چراکه فولاد تنها آلیاژ اهن است، که از مقاومت و استحگام بالایی برخوردار است. از این رو بهتر است، قبل از خرید این نوع شانه ها، حتما از فولادی بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. چراکه این قطعه به دلیل این که باید سنگ ها را به قطعات کوچکتری تقسیم کند، باید از مقاومت بالایی در برخورد با سنگ های سنگین وزن داشته باشد.  فاصله بین شانه فک ها، می تواند در اندازه سنگ های تولید شده تاثیر گذار باشد.

دستگاه سنگ شکن فکی و قطعات تشکیل دهنده آن 

ویژگی منحصر به فرد شانه فک منگنزی مولیبدن دار ویژه : شانه های فک به دلیل این که به دلیلی سایش روی یکدیگر، سنگ ها را خرد می کنند. بهتر است، به گونه ای ساخته شوند، که در برابر سایش  مقاوم باشند. چراکه اگر این نوع شانه ها، به هر دلیلی از جنس های نامرغوب و بی کیفیت ساخته بشوند، ممکن است، که پس از مدتی دچار ترک و فرسودگی بشوند. بنابراین شانه فک های مولیبدن دار، به دلیل وجود خطوط و تراشه های زیاد می تواند، در برابر سایش و خوردگی مقاوم باشد و سنگ ها را به قطعات ریزتری تبدیل کند. از این نوع شانه های فک به صورت متحرک استفاده می شود، چراکه حرکت کردن این نوع شانه ها سبب ریز شدن و خرد شدن سنگ ها می شود. 

 

دستگاه-سنگ-شکن-فکی-و-قطعات-تشکیل-دهنده-آن


دستگاه های سنگ شکن در انواع مختلفی و با کاربردهای گوناگونی تولید شده اند. از این رو می توانید، با استفاده از هریک از این دستگاه ها، سنگ های خود را به میزان دلخواه خود، برش بزنید و کوچک کنید. در دستگاه های سنگ شکن فکی، استفاده از شانه های فکی از ضرورت های این دستگاه به شمار می رود. شانه های فکی چه به صورت ثابت و چه به صورت متحرک، باید قابلیت این را داشته باشند، که سنگ های سنگین وزن را به قطعات کوچکی تبدیل کنند، از این رو شانه های فک را از جنس فولاد می سازند، تا در برابر سایش، ضربه و فشار دچار استهلاک نشود. از این رو شما می توانید در صورت نیاز پیدا کردن به انواع شانه های فک، با مشاهده سایت makansangshekan.net و تماس با شماره تلفن 02155145702 از خدمات مشاوره ای و خدمات پس از فروش کارخانه بزرگ ماکان سنگ شکن، قبل از خرید شانه فک برای دستگاه شکن خود استفاده کنید.  

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری