ریخته گری ماسه ای

ریخته گری ماسه ای

ریخته گری ماسه ای که به عنوان ریخته گری قالب شنی نیز شناخته می شود ؛ یک فرآیند ریخته گری فلز است که با استفاده از ماسه به عنوان ماده قالب انجام می شود. اصطلاح "ریخته گری شن و ماسه" ، همچنین می تواند به یک شی تولید شده از طریق فرآیند ریخته گری شن و ماسه اشاره کند. ریخته گری ماسه ای ، در کارخانه های تخصصی به نام ریخته گری تولید می شود. بیش از 60٪ از تمام ریخته گری فلزات ، از طریق این روش تولید می شود. علاوه بر ماسه ، یک عامل اتصال مناسب (معمولاً خاک رس) با ماسه مخلوط می شود. این مخلوط معمولاً با آب ، اما گاهی اوقات با دیگر مواد مرطوب می شود تا استحکام و انعطاف پذیری خاک رس ایجاد شود و سنگدانه برای قالب گیری مناسب باشد. شن و ماسه معمولاً در سیستمی از قاب ها یا جعبه های قالب به نام فلاسک وجود دارد. 

 

 

پرکاربردترین روش های ریخته گری ماسه ای

 

 

 

 

جهت اطلاع از پرکاربردترین روش های ریخته گری ماسه ای ، همراه ما باشید. با کمک این روش ، از طرحی که توسط یک طراح ارائه شده است ؛ الگویی از شی مورد نظر با استفاده از چوب ، فلز یا پلاستیکی مانند پلی استایرن منبسط شده ، ساخته می شود. شن و ماسه را می توان آسیاب کرد ، جارو کرد یا به شکل قطره چکان کرد. فلزی که قرار است ریخته‌ گری شود ، در طول انجماد منقبض شده و ممکن است به دلیل سرد شدن ناهموار ، غیر یکنواخت بنظر برسد. بنابراین ، الگوی اولیه باید کمی بزرگتر از محصول نهایی باشد. قوانین مقیاس بندی متفاوتی برای فلزات مختلف استفاده می شود ؛ زیرا هر فلز و آلیاژ ، به میزانی متمایز از سایر فلزات منقبض می شود. چنین هسته‌ هایی که گاهی با سیم تقویت می‌ شوند ، برای ایجاد پروفیل‌ ها و حفره‌ هایی استفاده می‌ شوند که نمی‌ توانند با برخورد و کشش قالب‌ گیری شوند ؛ مانند گذرگاه‌ های داخلی سوپاپ‌ها یا راه‌ های خنک‌ کننده در بلوک‌ های موتور.

 

 

 

 

مسیر های ورود فلز در ریخته گری ماسه ای

 

 

 

 

مسیر های ورود فلز در ریخته گری ماسه ای ، سیستم رانر را تشکیل می‌ دهند و شامل عناصر زیر می باشد ؛ اسپرو ، فیدرهای مختلف که یک "تغذیه" فلزی خوب را حفظ می‌ کنند و دروازه‌هایی که سیستم رانر را به حفره ریخته‌ گری متصل می‌ کنند. گاز و بخار تولید شده در طول ریخته‌ گری ، از طریق ماسه‌ های نفوذ پذیر یا از طریق رایزرها خارج می‌ شوند. یک جعبه قالب گیری چند قسمتی (معروف به فلاسک ریخته گری که نیمه های بالایی و پایینی آن به ترتیب به عنوان کوپ و درگ شناخته می شوند) ، برای دریافت الگو آماده می شود. شن و ماسه از طریق یک فرآیند ارتعاشی به نام ramming ، در داخل بسته بندی شده و به طور دوره ای لایه برداری می شود. سطح شن و ماسه ممکن است سپس با یک ترکیب سایز تثبیت شود. این الگو روی ماسه قرار می گیرد و بخش دیگری از جعبه قالب گیری اضافه شده و در نهایت ، ماسه اضافی روی و اطراف الگو کوبیده می شود.

 

 

 

 

رعایت نکردن نکات ایمنی در ریخته گری ماسه ای

 

 

 

 

رعایت نکردن نکات ایمنی در ریخته گری ماسه ای و در صورتی که به اندازه کافی خشک نشود ، انفجار بخار رخ می دهد که می تواند فلز مذاب را به اطراف پرتاب کند. در برخی موارد ، شن و ماسه ممکن است به جای مرطوب شدن ؛ روغن کاری شود ، که امکان ریخته گری ماسه ای را بدون انتظار برای خشک شدن ماسه فراهم می‌ کند. ماسه همچنین ممکن است توسط چسب های شیمیایی مانند رزین های فوران یا رزین های سخت شده با آمین به هم متصل شود. تولید افزودنی (AM) را می توان در آماده سازی قالب شنی استفاده کرد ؛ به طوری که به جای اینکه قالب ماسه از طریق بسته بندی شن و ماسه در اطراف یک الگو تشکیل شود ، به صورت پرینت سه بعدی در می آید. این روش می‌ تواند با حذف الگوسازی ، زمان‌ فرآیند ریخته‌ گری را کاهش دهد. به طور کلی ، می توان بین دو روش ریخته گری ماسه ای تمایز قائل شد ؛ روش اول با استفاده از ماسه سبز و دومی روش تنظیم هوا.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش ریخته گری ماسه ای سبز

 

 

 

 

در روش ریخته گری ماسه ای سبز ، از قالب‌ های ماسه‌ ای ساخته شده از شن و ماسه مرطوب که حاوی آب و ترکیبات پیوندی آلی است (رُس) ، استفاده می شود. نام ماسه سبز ، از این واقعیت ناشی می شود که قالب ماسه"تنظیم نشده است ؛ حتی زمانی که فلز در قالب ریخته می شود ، همچنان در حالت سبز یا خشک نشده قرار دارد. ماسه سبز به رنگ سبز نیست ؛ بلکه به این معنا که در حالت مرطوب (مشابه چوب سبز) استفاده می شود. در ریخته گری ماسه ای سبز ، برای فلزات غیر آهنی از افزودنی های زغال سنگ استفاده نمی شود ؛ زیرا CO ایجاد شده از اکسیداسیون جلوگیری نمی کند. برای آلومینیوم ، معمولاً از ماسه الیوین استفاده می‌ شود. انتخاب ماسه بستگی زیادی به دمای ریختن فلز نیز دارد. در دمایی که مس و آهن ریخته می شود ، خاک رس در اثر حرارت غیرفعال می شود. سیلیس ، کمترین مطلوبیت را در بین ماسه ها دارد ؛ زیرا دانه های ماسه سیلیسی ، تمایل به انفجار دارند و در هنگام ریختن قالب ها شوک حرارتی ایجاد می کنند. 

 

 

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری

 

 

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر