ریخته گری چدن

ریخته گری چدن
توضیحات تکمیلی محصول

چدن ، حاوی مقادیر مختلفی سیلیکون ، منگنز و مقداری ناخالصی است که گوگرد و فسفر می باشد. سنگ آهن ، در کوره بلند تحت فشار قرار می گیرد و منجر به تشکیل چدن می شود. آهن مایع ریخته‌ گری شده ، سپس به شکل شمش‌ های خام سخت می‌ شود. این قطعات ، متعاقباً به همراه ضایعات و سایر عناصر آلیاژی در کوره‌ های کوپولا ذوب می‌ شوند ؛ سپس دوباره در قالب‌ها ریخته شده تا محصولات متنوعی تولید کنند. ریخته گری چدن ، پروسه سخت و پرهزینه ای است که نهایت منجر به تولید انواع محصولات مختلف می شود. چدن از آهن خام ساخته می شود و محصول ذوب سنگ آهن در کوره بلند است. به روش‌های دیگر ، چدن را می‌ توان مستقیماً از آهن خام مذاب یا با فرآیند ذوب مجدد آهن خام به دست آورد. این فرآیند اغلب همراه با سایر مقادیر قابل توجهی آهن ، فولاد ، سنگ آهک و کک انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در‌مورد ریخته گری چدن ، به خواندن مقاله ادامه دهید.

 

 

پروسه ریخته گری چدن

 

 

 

 

در پروسه ریخته گری چدن ، آلاینده هایی مانند گوگرد و فسفر می توانند از آهن مذاب سوزانده شوند ؛ اما این یک نقطه ضعف دارد زیرا می تواند کربن مورد نیاز که باید جایگزین شود را نیز بسوزاند. محتوای کربن و سیلیکون ، بسته به کاربرد محصول نهایی تا سطوح مورد نظر تنظیم می شود. این سطوح ممکن است به ترتیب بین 2 تا 3.5 درصد و 1 تا 3 درصد باشد. سایر عناصر مورد نظر ، باید قبل از تولید محصول نهایی با ریخته گری به مذاب اضافه شوند. فرآیند ریخته‌ گری چدن ، به زمانی اشاره دارد که یک آهن فشرده مایع توسط فشرده‌ سازی منفی وارد قالب شده و شکل می پذیرد. در نهایت ، فلز و قالب سرد می شوند و قسمت فلزی که قالب ریخته گری است استخراج می شود. ریخته گری چدن ، اغلب برای ساختن اشکالی استفاده می شود که با استفاده از روش های دیگر تولید ، طبیعتاً دشوار یا غیراقتصادی باشد. امروزه از ریخته گری چدن ، در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

 

 

 

 

خواص مکانیکی ریخته گری چدن

 

 

 

 

چدن گاهی اوقات در نوع خاصی از کوره بلند ذوب می شود و به کوپول معروف است. چدن ، اغلب در کوره های القایی الکتریکی یا کوره های قوس الکتریکی ذوب می شود. هنگامی که فرآیند ذوب کامل شد ، چدن مذاب در یک کوره نگهدارنده یا ملاقه ریخته می شود. ریخته گری چدن سخت است و باعث می شود تا مواد در برابر سایش و فرورفتگی مقاومت داشته باشند. خواص مکانیکی ریخته گری چدن چیست ؟ ریخته‌ گری‌ چدن پس از تغییر شکل ، قابلیت بازگشت به ابعاد اولیه خود را داشته و در نتیجه خاصیت مکانیکی آن دارای خاصیت ارتجاعی می باشد. در رابطه با خاصیت ارتجاعی ، ریخته‌ گری‌ چدن ماهیت شکل‌ پذیری دارد ؛ زیرا می‌ تواند تغییر شکل داده و شکسته نشود. چکش خواری در ویژگی های مشخصه تجربه می شود ؛ چرا که اجازه می دهد تا قطعه تحت فشار قرار گیرد و از خرد شدن جلوگیری کند. استحکام کششی بالا ، از جمله خواص مکانیکی ریخته گری چدن می باشد. استحکام کششی ، به بیشترین تنش طولی اشاره دارد که یک ماده می تواند بدون خرد شدن متحمل شود.

 

 

 

 

انواع ​​فرآیندهای ریخته گری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع ​​فرآیندهای ریخته گری عبارتند از ؛ ریخته گری مصرفی و غیر مصرفی. البته این تقسیم بندی ، توسط مواد قالب که ممکن است ماسه یا فلز باشد و روش ریختن مورد استفاده مانند گرانش ، خلاء و فشار کم نیز می تواند صورت گیرد. ریخته گری قالب مصرفی ، یک روش عمومی بوده و شامل قالب های پلاستیکی و ماسه ای  است. در این روش ، از قالب های موقتی استفاده می شود که قابل استفاده مجدد نیستند. ریخته گری قالب مصرفی ، در ریخته گری شن و ماسه ؛ برای ساخت قطعات کوچکتر با هزینه معقول استفاده می شود. این روش ، نه تنها به فرد اجازه می دهد تا محصولاتی با هزینه کم ایجاد کند ، بلکه در اندازه های کوچک نیز کار می کند. ریخته گری  چدن ، می تواند به اندازه ای کوچک باشد که در کف دست قرار گیرد. ریخته گری شن و ماسه معمولاً اجازه می دهد تا اکثر فلزات ریخته گری شوند ؛ اگرچه این بستگی به نوع ماسه مورد استفاده برای قالب ها دارد.

 

 

 

 

ریخته‌ گری چدن با روش گریز از مرکز

 

 

 

 

ریخته‌ گری چدن با روش گریز از مرکز ، فرآیندی است که در آن فلز مذاب در قالب ریخته شده و سپس اجازه داده می‌ شود تا زمانی که قالب در حال چرخش است ، جامد شود. در مرکز قالب ، چدن در محور چرخش ریخته می شود. فلز مایع به سمت اطراف پرتاب می شود و همه اینها به دلیل کمک نیروی اینرسی است. این فرآیند ، مستقل از فشار و گرانش است. این کار با استفاده از یک قالب شنی موقت که در یک محفظه ریسندگی نگهداری شده انجام می شود. پردازش گریز از مرکز ، اجازه می دهد حدود 30 تا 50 قطعه در ساعت در قالب تولید شود. این روش ، فرآیند تصفیه‌ شده‌ ای از کار ریخته‌ گری چدن است که در آن حجم تولید بالایی از مقاطع فلزی با سطح مقطع ثابت وجود دارد. فلز مذاب در قالب آب سرد شده ریخته می شود که انتهای آن باز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریخته گری چدن و نقش آن در صنعت ، به وب سایت های مربوطه مراجعه نمایید.

 

 

 

مطالب کاربردی : 


 

دستگاه سنگ شکن چکش HS10 منگنزی بغل بند مثلثی نافی دار
  گیربکس صنعتی بغل بند ۲۰×۲۵ نافی دار گیربکس کتابی
خرید سنگ شکن غلطک نوار نقاله سنگ شکن فکی
رولیک خرید قطعات سنگ شکن بغل بند ۲۵×۲۵ نافی دار
سلاکس فروآلیاژها خاک کوره
مواد ریخته گری چسب سیلیکات ماسه ریخته گری